Get Adobe Flash player

ביסודו של פסח שני הקרב ובא עלינו לטובה, יש להתבונן ולעיין טובא, כי הנה לא מצינו כזאת בכל מצוות התורה, שמי שנאנס - אפילו בדבר מצוה - ולא עלתה בידו לקיים מצוה בזמנה, שינתן לו זמן שני לקיימה, והלא אותם טמאים לנפש אדם שלא הקריבו את הפסח במועדו - אנוסים היו, שנתעסקו במת מצוה, או נושאי ארונו של יוסף היו, (כמבואר בסוכה דף כה.) ועל כגון דא אמרו חכמנו ז"ל שהאונס רחמנא פטריה, ומדוע אפוא באה התורה בציווי מיוחד של הקרבת פסח שני בי"ד באייר, כהזדמנות שניה וחוזרת לאותם שנמנע מידם מחמת אונס לעשותו ולהקריבו בי"ד בניסן.

המשך קריאה: למה נגרע... (כה)

"בראש חדש ניסן צריך להזכיר, ראש ראשי חדשים הזה" (מסכת סופרים פי"ט), חידוש נפלא טמון בברייתא זו. פשוטו של מקרא בא לציין את חדש ניסן כראש למניין החדשים, וכן הוא בתוספתא (ר"ה פ"א ה"ג) "כיצד לחדשים, אין מתחילין למנות אלא מניסן, שנ' החדש הזה לכם ראש חדשים". אמנם בברייתא זו דמ"ס, התעטר ראש חודש ניסן בעטרה נוספת, "ראש לראשי החדשים". ננסה לטבול את הקולמוס ביערת הדבש של חידוש זה.

המשך קריאה: החדש הזה לכם (כד)

"מי גילה רז זה לבני, שמלאכי השרת משתמשים בו, שנאמר 'גיבורי כוח עושי דברו לשמוע בקול דברו', עושי דברו - והדר לשמוע". (שבת פח.) הן זה הוא רז אמיתי, גילו לנו את דברו ועדיין סודו כמוס מאיתנו. בעמדנו בבית הכנסת לאחר קריאת פרטי הדינים ותילי התלים של הלכות חמורות, נוכל לנסות להטות אוזן בהשמע קול העם בריעו - "נעשה ונשמע", ונגלה לנו הרז.

המשך קריאה: נעשה ונשמע (כב)

ריש ירחא דאדר מעוטר בשתי עטרות, "באחד באדר משמיעים על השקלים" (שקלים פ"א) "משנכנס אדר מרבים בשמחה" (תענית כט). ושבת שמברכין בה את החודש גנוז בה סודו של צירוף זה.

המשך קריאה: משמיעין על השקלים (כג)