Get Adobe Flash player

בעניין שמן הכשר להדלקה



מנהג העולם להדר להדליק נרות חנוכה בשמן זית דווקא ולא בשאר שמנים, ולכך טוב לפרסם שיש בחנויות סוגים של שמן למאור שמיוצרים מתערובת של שמן זית עם שמן מהצומח. לאחר בירור עם מורי הוראה עלה כי אם הרוב שמן זית, דינו כשמן זית ואין בו חסרון כלל. אך אם רובו משמן מן הצומח, אין דינו כשמן זית. כידוע סדר רשימת הרכיבים הוא לפי הכמויות וא"כ בשמן זה שיש בו שני רכיבים בלבד, המופיע ראשון הוא הרוב.
נשלח ע"י א.ל.

בענין כסדרן בחצי אות
ידועים דברי הפמ"ג (במש"ז סוף סי' לח) דאם כתב חצי אות וחוזר וכותב אות הקודם לחצי אות זו, כגון שכתב שי"ן מתיבת "שמע" ואח"כ דילג על אות מ"ם וכתב מקצת מאות העי"ן כגון הוא"ו של העי"ן, וחזר וכתב המ"ם ואח"כ השלים העי"ן, דהוי ככותב כסדרן. דכל שאין כותב אות שלם מקרי והיו הדברים כסדרן דדבר שלם בעינן ולא חצי דבר. והעתיקוהו הקס"ה (סי' ט' סק"ג)ובמ"ב (בפתיחה למשנת סופרים) ומק"מ סי' ל"ב ס"ק ק"א, וערוך השלחן סי' ל"ב סעיף ד'.
אלא דהאבני נזר (סי' ט' וי') האריך לייסד שצריך שכל אות בשלמותה תהיה נכתבת כסדר. ובכה"ג שהקדים לכתוב חצי אות קודם שהשלים האות שקדמה לה פסול משום שנכתב שלא כסדרן. וחלק בזה על הפמ"ג. וכ"כ בשו"ת שואל ומשיב מהדו"ג ח"א סי' צ"ו. ונלחמו בזה במלחמתה של תורה בשו"ת דברי יהודה (סי' י"ז ואילך) ושכנגדו ספר מלחמות יהודה.
אלא דמצאתי בס"ד לכאורה תנא דמסייע להאב"נ ודעימיה, והוא בעל שו"ת עבודת הגרשוני בסי' כ"ד נשאל בזה"ל, עד אחד מעדי הגט שמו יוסף התחיל לחתום וכתב אות יו"ד משמו ודילג אות וי"ו והתחיל לכתוב אות סמ"ך וכתב חצי עיגול מן הסמ"ך כוי"ו, וציוהו עליו לכתוב באותה הרחקה (שבראש השיטה) אות יו"ד, ומן היו"ד אשר כתב כבר יעשה וי"ו, ויגמור הסמ"ך ויכתוב פ' פשוטה וגמר חתימתו, והנה קצת היו מפקפקים על הגט דה"ל כאלו נכתב הגט שלא כסדר, עכ"ל השאלה. והרב השואל שם וגם בעל עבודת הגרשוני השיבו דבגט לא בעינן לכתוב כסדרן, ולכן הגט כשר. הנה לכאורה נראה מדבריו להדיא דבכה"ג שהקדים לכתוב חצי אות קודם שכתב האות הקודם, כמו בשאלה דהתם שכתב חצי מן הוי"ו וחצי מן הסמ"ך קודם שכתב היו"ד של יוסף הוי שלא כסדרן.
ולענין מעשה ידוע דפוסקי זמנינו יש שמחמירים בזה כהאב"נ, ויש שנוקטים בפשיטות כהפמ"ג.
ולפני זמן רב שאלתי ע"ז ממרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א והשיבני בכ"י בזה"ל מנהגנו כהמ"ב, ע"כ. ומאידך דברתי ע"ז עם מרא דאתרין הגאון מהרד"צ אורדנטליך שליט"א ולדעתו ודאי שצריך לכתחילה ולנקוט בזה כהאב"נ היות והוא מדאורייתא. ועיין בשו"ת שבט הלוי ח"א ססי"א, וח"ז סי' קס"ד ג'.
נשלח ע"י הרב ישעי' ויסברג